Google Analytics

Welkom

Een groot voordeel aan Google Analytics is dat alles meetbaar is. Ze zeggen niet voor niets ‘Meten is weten’. Google Analytics is namelijk een door Google gratis website analyseprogramma welke gebruikt kan worden om vrijwel alle activiteiten naar, op en van uw website te meten en inzichtelijk te maken. Deze inzichten kunnen zorgen voor het verbeteren van jouw website en de lopende campagnes.

Google Analytics & Google Tag Manager
Over conversies meten

Wat te meten met Google Analytics?

Google Analytics maakt het onder andere mogelijk om de bezoekersstromen, de verkeersbronnen en de paginaweergave te meten. Op deze manier kan het gedrag van bezoekers in kaart gebracht worden en aangetoond worden waar de bezoekers vandaan komen. De gegenereerde data in Google Analytics wordt verdeeld in 4 onderdelen:

  • Doelgroepen (wie zijn de bezoekers van je website?)
  • Acquisitie (via welke kanalen komen deze bezoekers?)
  • Gedrag (wat is het gedrag van deze bezoekers op de website?)
  • E-commerce (wat levert de website op?)

Daarnaast is het mogelijk om bezoekers real-time te volgen. Hiermee kan je live zien op welke pagina’s bezoekers zich bevinden, waar zij vandaan komen en hoe lang zij zich al op de website bevinden.

Google Analytics - Ecommerce trechterweergave

Conversies meten met Google Analytics

Met Google Analytics is het mogelijk om doelen in te stellen. Op deze manier kunnen conversies gemeten worden. Een aankoop van een product, het inschrijven op een nieuwsbrief of het bezoeken van een specifieke pagina, kan een conversie zijn. Iedere website heeft zo zijn eigen conversies die met Google Analytics gemeten worden.

Voor webshops bestaat zelfs de mogelijkheid om de gehele omzet te meten door het e-commerce gedeelte in te stellen. Hiermee kan precies gemeten worden vanuit welke kanalen de meeste verkopen gedaan worden en welke producten het meeste opleveren. Het inrichten van e-commerce voor webshops is naar mijn mening een must en noodzakelijk ter optimalisatie van de website.

Google Tag Manager

Om Google Analytics op te zetten, maakt Koen Beeren Online Marketing meestal gebruik van Google Tag Manager. Op deze manier kunnen bepaalde interacties, events en conversies eenvoudig doorgevoerd worden zonder tussenkomst van een webbouwer.
Google Analytics & Google Tag Manager
Google Ads expert Koen Beeren
Certificering

Google Analytics certificering

Door Google ben ik gecertificeerd met het ‘Google Analytics Qualified Inidivdiual’ certificaat. Hiermee word je door Google herkent als online analytisch professional die kennis beschikt over de algemene en geavanceerde functies van Google Analytics.

Hulp nodig

Google Analytics setup

Koen Beeren Online Marketing kan een Google Analytics setup opbouwen. Hierbij wordt aandacht besteed aan de volgende punten:

  1. Tracking code; integratie van de juiste tracking codes op de juiste plaats.
  2. Configuratie; optimale inrichting van Google Tag Manager en Google Analytics.
  3. Data integriteit; verzameling van betrouwbare, relevante data.
  4. Conversie tracking; inrichten van doelen en funnels in Google Analytics.
  5. Account linking setup; advies over integratie met andere (Google) producten.

Direct hulp nodig met Google Analytics? Neem contact op!