Social media

//Social media
Social media 2018-01-19T14:20:54+01:00

Tegenwoordig is social media niet meer weg te denken uit een succesvolle online strategie. Social media kanalen als Facebook, LinkedIn en Instagram worden vaak ingezet als startpunt binnen de gehele customer journey die een klant bewandelt. Aangezien ongeveer 90% van de bevolking social media gebruikt, wordt adverteren op deze kanalen steeds populairder en is social media adverteren een effectief middel geworden om nieuwe en relevante doelgroepen te bereiken. Het inzetten van social media advertising kan bijvoorbeeld helpen de fanbase te vergroten, de conversies te verhogen of simpelweg de naamsbekendheid te verhogen.

Social media doelgroep

Het is mogelijk om voor een organisatie te adverteren op social media kanalen als Twitter, Facebook, Instagram, LinkedIn en YouTube. Belangrijk hierbij is het bepalen welke kanalen ingezet gaan worden om de juiste doelgroep te bereiken. Het grote voordeel aan het adverteren op social media kanalen is namelijk dat de advertenties aan zeer specifieke doelgroepen getoond kunnen worden. De juiste mensen zien de juiste boodschap.

De social media platformen hebben de mogelijkheid om demografische gegevens te vergaren van de gebruikers. Deze informatie verzamelt zich in enorme databases die het mogelijk maken om voor commercieel gebruik gerichte advertenties in te zetten. Deze advertenties kunnen exact afgestemd worden door targetingmogelijkheden als:

  • Leeftijd
  • Locatie
  • Taal
  • Opleiding
  • Relatie
  • Beroep / functie / werkgever
  • Interessesgebieden
  • E-mail database
  • Bezoekersgedrag op je website

Voordelen social media adverteren

Het inzetten van social media ads is zeer interessant, omdat het mogelijk is om op zeer specifieke kenmerken te targetten. Hierdoor kunnen advertenties zeer gericht op de doelgroep afgestemd worden waardoor een hoge interactie behaald kan worden. Social media adverteren heeft de volgende voordelen:

  1. Enorm relevant (juiste boodschap aan juiste doelgroep)
  2. Juiste doelgroep bereiken
  3. Relatief goedkoop t.o.v. andere advertentiemiddelen
  4. Alles is online te meten
  5. Diepere inzichten (door contact met doelgroep)

Afrekenmodellen social media adverteren

Aanvankelijk zal het social media budget vastgesteld worden. Op basis hiervan zal het maximale dagbudget bepaald worden om hiermee vervolgens de campagnes in te richten.

CPC (cost per click)

Dit afrekenmodel houdt in dat een X bedrag betaald wordt wanneer iemand op de advertentie klikt. Wanneer het doel is om meer websitebezoekers te realiseren, is dit model meestal van toepassing.

CPM (cost per mille)

Dit afrekenmodel houdt in dat de adverteerder een X bedrag betaald bij het behalen van duizend vertoningen. Als het doel is om bereik te creëren, is dit model meestal van toepassing.

Direct hulp nodig met Social Media advertising? Neem contact op!

Neem contact op