Google AdWords (SEA)

//Google AdWords (SEA)
Google AdWords (SEA) 2018-01-19T14:20:55+00:00

Google Adwords is een manier van adverteren die steeds belangrijker wordt. Niet alleen omdat het onderscheid tussen betaalde zoekresultaten en onbetaalde zoekresultaten steeds meer op elkaar beginnen te lijken, maar ook doordat de betaalde advertenties steeds prominenter worden getoond binnen de zoekresultaten. Bovendien wordt de concurrentie binnen Google Adwords steeds groter wat uiteindelijk zal leiden tot steeds relevantere advertenties. Een verwachting is dan ook dat de CTR (Click-trough-rate) van betaalde advertenties de komende jaren steeds meer zal stijgen en voor steeds meer direct verkeer zal leiden.

Ofwel, een goede mogelijkheid om te starten met Google Adwords. Google Adwords is het advertentieplatform van Google dat het mogelijk maakt om bovenaan vertoond te worden in de zoekresultaten op relevante ingekochte zoektermen. Er wordt bij Google onderscheid gemaakt in het adverteren binnen het Google zoeknetwerk en het Google display netwerk.

Google zoeknetwerk

Wat verstaan wij onder het Google zoeknetwerk? Zowel de organische zoekresultaten (niet-betaalde zoekresultaten) als de Google Adwords advertenties (betaalde zoekresultaten) vormen samen het zoeknetwerk van Google. In de afgelopen jaren hebben er veel ontwikkelingen plaatsgevonden op het gebied van het aantal getoonde en de posities van de Google Adwords advertenties, maar tevens ook op de inhoud van deze advertenties.

Adwords advertenties worden weergegeven op basis van de zoektermen die mensen gebruiken. Doordat partijen zoektermen inkopen binnen het Google Adwords programma, zullen deze advertenties getoond kunnen worden op de ingekochte zoektermen. Belangrijk hierbij is dat de zoektermen zeer relevant zijn aan de activiteiten van jouw onderneming. Wanneer de advertenties goed zichtbaar zijn, dienen de bezoekers naar een geoptimaliseerde landingspagina/bestemmingspagina gestuurd te worden om hen zodoende te stimuleren tot een conversie.

De posities van de Google Adwords advertenties zullen bepaald worden aan de hand van de ingestelde en maximale CPC (Cost Per Click) en de kwaliteitsscore. 3 factoren bepalen de kwaliteitsscore van de advertenties:

  • De verwachte klikfrequentie
  • De kwaliteit van de bestemmingspagina (op basis van o.a. bounceratio)
  • De relevantie van de advertentie

De kwaliteitsscore is belangrijk factor voor de uiteindelijke positie van de advertenties. Wanneer de kwaliteitsscore hoog gehouden wordt, zal er relatief minder betaald worden per click (CPC). Zelfs met een lagere ingestelde CPC, maar met een hogere kwaliteitsscore kan de advertentie boven deze van concurrenten vertoond worden.

Google display netwerk

Het Google Display Netwerk, wat eerder bekend stond als het inhoudsnetwerk van Google, omvat een grote verzameling partner websites van Google. Deze websites zoals bijvooorbeeld Youtube.nl, NU.nl en Buienradar.nl, hebben aangegeven Adwords advertenties te willen tonen op advertentieplekken binnen hun site. Aangegeven is dat deze miljoenen aangesloten websites inmiddels al meer dan 80% van alle internetgebruikers kunnen bereiken. Hiermee is het Google Display Netwerk het grootste advertentienetwerk ter wereld.

Op deze websites die aangesloten zijn binnen dit netwerk kan geadverteerd worden door middel van tekst-, beeld-, video- en rich media-advertenties. Hiervoor bestaan verschillende afrekenmodellen waarmee advertentieruimte kan worden ingekocht:

  • CPC (Cost Per Click): kosten per klik
  • CPM (Cost Per Mille): kosten per 1000 vertoningen
  • CPA (Cost Per Acquisition): kosten per acquisitie

Hoe wordt dan bepaald op welke websites advertenties worden vertoond? Het is van groot belang gericht jouw doelgroep te bereiken. Dit scheelt enerzijds kosten en anderzijds dat voornamelijk irrelevante bezoekers worden gegenereerd. Er kan binnen het Google Adwords programma zeer specifiek getarget worden op bepaalde en specifieke doelgroepen. Dit kan door middel van de onderstaande targetingmethoden:

  • Plaatsingstargeting: handmatig of automatisch websites targeten
  • Content targeting: op basis van zoekwoorden relevante sites targeten
  • Onderwerptargeting: kies uit relevante onderwerpen, samengesteld door Google
  • Keywords selectie: advertenties tonen op sites die betrekking hebben op het onderwerp van de keywords
  • Interessetargeting: richt je op de interesse van internetgebruikers
  • Remarketing: alleen de bestaande website visitors opnieuw bereiken
  • Gecombineerd targeten: combineer meerdere targetingmethoden

Voordelen Google Adwords

Met de bovenstaande uitleg hoop ik een goed beeld geschetst te hebben hoe het Google Adwords programma van Google werkt. Om een duidelijk beeld te geven waarom Google Adwords succesvol kan worden ingezet, heb ik de voornaamste voordelen nog even op een rijtje gezet:

  • Beheersbare kosten en CPC (cost-per-click)
  • Actief de juiste doelgroep benaderen
  • 50% van de mensen klikt op advertenties
  • Alles wordt gedetailleerd doorgemeten (rapporten)
  • Er kunnen meerdere campagnes tegelijk draaien
  • Campagnes volledig zelf onder controle
  • Relevantie van de bezoekers bepaal je zelf

Google AdWords certificering

Door Google ben ik gecertificeerd met het ‘Google AdWords Qualified Inidivdiual‘ certificaat. Hiermee word je door Google herkent als online advertentieprofessional die kennis beschikt over de algemene en geavanceerde functies van AdWords.

Google adverteren

Geloof jij in de voordelen van Google Adwords? Of heb jij wellicht al een Adwords campagne draaien, maar nog niet rendabel? Neem contact op met Koen Beeren Online Marketing voor vrijblijvend advies, ondersteuning of het wellicht opzetten van een succesvolle Google Adwords campagne.

Direct hulp nodig met Google AdWords? Neem contact op!

Neem contact op