Google Ads (SEA)

Welkom

Google Ads, voorheen bekend als AdWords, is een steeds belangrijkere advertentiemethode geworden. Niet alleen omdat het onderscheid tussen betaalde en onbetaalde zoekresultaten steeds vager wordt, maar ook omdat de betaalde advertenties steeds prominenter worden weergegeven in de zoekresultaten. Bovendien neemt de concurrentie binnen Google Ads toe, wat uiteindelijk zal leiden tot meer relevante advertenties. Een verwachting is dan ook dat de Click-Through-Rate (CTR), oftewel het percentage mensen dat daadwerkelijk op een betaalde advertentie klikt, de komende jaren zal stijgen en zal zorgen voor meer direct verkeer naar websites.

Google Ads is het advertentieplatform van Google dat adverteerders in staat stelt om advertenties weer te geven in de zoekmachine van Google of op een netwerk van partnerwebsites. Het Google zoeknetwerk omvat zowel de organische zoekresultaten (niet-betaalde zoekresultaten) als de betaalde zoekresultaten van Google Ads. In de afgelopen jaren hebben er veel ontwikkelingen plaatsgevonden op het gebied van de weergave en positie van Google Ads-advertenties, evenals de inhoud van deze advertenties.

Google Ads is het advertentieplatform dat adverteerders in staat stelt om advertenties weer te geven in de zoekmachine van Google of op een netwerk van partnerwebsites. Het Google zoeknetwerk omvat zowel de organische zoekresultaten (niet-betaalde zoekresultaten) als de betaalde zoekresultaten van Google Ads. In de afgelopen jaren hebben er veel ontwikkelingen plaatsgevonden op het gebied van de weergave en positie van Ads-advertenties, evenals de inhoud van deze advertenties.

Over het Google netwerk

Google zoeknetwerk

Wat verstaan wij onder het Google zoeknetwerk? Zowel de organische zoekresultaten (niet-betaalde zoekresultaten) als de Google Ads (betaalde zoekresultaten), SEO (onbetaalde zoekresultaten) en de resultaten van Shopping vormen samen het zoeknetwerk van Google. In de afgelopen jaren hebben er veel ontwikkelingen plaatsgevonden op het gebied van het aantal getoonde en de posities van de advertenties in de zoekmachine, maar ook op de inhoud van deze advertenties.

Google AdWords
AdWords wordt hedendaags Google Ads genoemd, maar het is hetzelfde systeem/beheer. Ze worden in de zoekresultaten weergegeven op basis van de zoektermen die mensen gebruiken. Doordat partijen zoektermen inkopen binnen het advertentieprogramma van Google, zullen deze advertenties getoond kunnen worden op de ingekochte zoektermen. Belangrijk is dus dat de zoektermen zeer goed aansluiten op de activiteiten van jouw onderneming. Ook vallen de vermeldingen in Shopping hieronder. Wanneer de advertentiecampagnes goed zichtbaar zijn, dienen de bezoekers naar een geoptimaliseerde landingspagina of bestemmingspagina gestuurd te worden zodat de zoekopdracht juist aansluit bij de bestemming.

Tekstuele advertenties

De positie van Google Ads-advertenties wordt bepaald aan de hand van de ingestelde maximale Cost Per Click (CPC) en de kwaliteitsscore. De kwaliteitsscore wordt bepaald door drie factoren:

  • De verwachte klikfrequentie
  • De kwaliteit van de bestemmingspagina (waaronder bijvoorbeeld de bounceratio)
  • De relevantie van de advertentie

Een hoge kwaliteitsscore is een belangrijke factor voor een goede positie van de advertenties. Met een hogere kwaliteitsscore kan een advertentie zelfs boven die van concurrenten worden weergegeven, zelfs als de ingestelde CPC lager is.

Google display netwerk

Naast het Google zoeknetwerk is er ook het Display Netwerk, voorheen bekend als het inhoudsnetwerk. Dit netwerk bestaat uit een uitgebreide verzameling partnerwebsites van Google, waaronder populaire sites zoals YouTube.nl, NU.nl en Buienradar.nl.

Het Display Netwerk is een van de grootste advertentienetwerken ter wereld en kan meer dan 80% van alle internetgebruikers bereiken. Binnen dit netwerk kunnen adverteerders tekst-, beeld-, video- en rich media-advertenties weergeven met verschillende afrekenmodellen, zoals:

  • CPC (Cost Per Click): kosten per klik
  • CPM (Cost Per Mille): kosten per 1000 vertoningen
  • CPA (Cost Per Acquisition): kosten per acquisitie

Advertentieplaatsingen

De plaatsing van advertenties op websites binnen het Google Display Netwerk wordt bepaald door het bereiken van jouw specifieke doelgroep. Het is van groot belang om gericht jouw doelgroep te bereiken om kosten te besparen en voornamelijk relevante bezoekers te genereren. Binnen het Ads-programma zijn er verschillende targetingmethoden beschikbaar:

  1. Plaatsingstargeting: handmatig of automatisch websites selecteren om op te adverteren.
  2. Content targeting: advertenties tonen op relevante sites op basis van zoekwoorden.
  3. Onderwerptargeting: kiezen uit door Google samengestelde relevante onderwerpen.
  4. Keywords selectie: advertenties weergeven op sites die betrekking hebben op specifieke zoekwoorden.
  5. Interessetargeting: richten op de interesses van internetgebruikers.
  6. Remarketing: opnieuw bereiken van bezoekers die al eerder je website hebben bezocht.
  7. Gecombineerd targeten: het combineren van meerdere targetingmethoden.

Voordelen Google Ads

Nu we de basisprincipes van Google Ads hebben besproken, laten we de voordelen nog eens op een rijtje zetten:

  • Beheersbare kosten en CPC: Je kunt zelf het budget bepalen en betalen per klik op je advertenties.
  • Gericht de juiste doelgroep bereiken: Met de verschillende targetingopties van kun je specifieke doelgroepen bereiken op basis van interesses, zoekgedrag en demografische gegevens.
  • Hoog klikpercentage: Ongeveer 50% van de mensen klikt op advertenties in de zoekresultaten.
  • Gedetailleerde metingen: Google adverteren biedt uitgebreide rapporten en analyses om de prestaties van je campagnes te meten en te optimaliseren.
  • Meerdere gelijktijdige campagnes: Je kunt meerdere advertentiecampagnes tegelijkertijd beheren en testen.
  • Volledige controle over je campagnes: Je hebt volledige controle over de instellingen, budgetten, advertentieplanning en targetingopties.
  • Relevantie van bezoekers bepaal je zelf: Door de juiste zoektermen, targeting en advertentie-inhoud te kiezen, kun je relevante bezoekers aantrekken die geïnteresseerd zijn in jouw producten of diensten.
Certificering

Google Ads certificering

Als erkend Google Partner en gecertificeerd met het Google Ads Qualified Individual certificaat, beschik ik over de kennis en ervaring om je te helpen met het opzetten en beheren van succesvolle campagnes. Met de kracht van het advertentieplatform kun je je online zichtbaarheid vergroten, meer relevante bezoekers aantrekken en je conversies verhogen.

Veelgestelde vragen over Google Ads
Wat is Google Ads (SEA)?

Google Ads, voorheen Google AdWords, is het advertentieplatform van Google waarop adverteerders campagnes kunnen inzetten om producten en/of diensten onder aandacht te brengen bij de doelgroep. Het doel is afhankelijk van de strategie van het bedrijf dat adverteert. Het doel kan onder andere zijn om meer naamsbekendheid of websiteverkeer te genereren, maar ook om juist gericht in te zetten om het aantal bestellingen en/of leads te verhogen. Google Ads helpt om online zichtbaarder te zijn.

Hoe werkt Google Ads?

Middels Google Ads adverteer je in de verschillende netwerken van Google. Je kan door middel van zoektermen met tekstuele advertenties zichtbaar worden in het Google Zoeknetwerk. Ook kunnen beeldadvertenties ingezet worden. Door middel van diverse targeting mogelijkheden kunnen deze vertoond worden in het Google Display Netwerk. Dit is een omvangrijk netwerk van Google bestaande uit een verzameling van meer dan 2 miljoen websites, video's en apps waar jouw advertenties kunnen worden weergegeven.

Google Ads uitbesteden of zelf doen?

Tegenwoordig is Google Ads een specialisme geworden wegens de vele mogelijkheden en de snelle ontwikkelingen die dit advertentieplatform doormaakt. Het vergt behoorlijk wat tijd en inspanning om alle technieken en mogelijkheden hiervan goed onder de knie te krijgen. Gezien iedere klik of vertoning geld kost, is het daarom verstandig om dit direct juist & effectief in te zetten. Mocht je Google Ads fundamenteel begrijpen, zou je dit eventueel zelf kunnen proberen. Indien niet, kan dit veel geld kosten en zal het uiteindelijk rendabeler zijn om het uit te besteden aan een specialist.

Investeren in Google Ads of SEO?

Dat is puur afhankelijk van de branche waarin je actief bent. Wat zijn de kosten per klik, wat is de concurrentie en nog een hoop factoren die dit antwoord bepalen. Google Ads & SEO hebben geen directe invloed op elkaar, maar zijn wel zeer ondersteunend. Een goede landingspagina met sterke content en een duidelijke actie is een pré voor een goede Google Ads (SEA) campagne. Aan de andere kant zal deze landingspagina de basis zijn om ook organisch (onbetaald) goed te scoren (SEO). Het een plukt daarin de vruchten van de ander en andersom. Daarom mijn advies om altijd in beide kanalen te investeren.

Google Ads uitbesteden voor minder concurrentie

De concurrentie binnen Google Ads wordt steeds groter en dit zal uiteindelijk leiden tot steeds relevantere advertenties. Het gevolg is dat het lastiger is om advertentiecampagnes succesvol te maken. Daarvoor kan je je Google Ads uitbesteden aan een ervaren online marketing bureau. De verwachting is dat de CTR (Click-through-rate) van betaalde advertentiecampagnes de komende jaren steeds meer zal stijgen en tot steeds meer direct verkeer en meer conversies zal leiden. De kosten van je Google Ads uitbesteden verdien je dan ook makkelijker terug. Daarbij hoeft je Google AdWords budget helemaal niet hoog te zijn.

Hulp nodig

Google adverteren

Neem gerust contact met me op als je meer wilt weten over Google Ads of hulp nodig hebt bij het opzetten van je campagnes. Jouw potentiële klanten beginnen hun zoektocht naar een product of dienst op Google en hier kan je ze dan ook eenvoudig bereiken. Dat kan met organische zoekresultaten, maar ook met een betaalde Google Ads campagne. Betaalde zoekresultaten en onbetaalde zoekresultaten beginnen steeds meer op elkaar te lijken. Daarnaast worden de betaalde Google Ads steeds prominenter getoond binnen de zoekresultaten.

Direct hulp nodig met Google Ads? Neem contact op!