Wat is de kwaliteitsscore? De kwaliteitsscore in Google Ads (eerder bekend als Google AdWords) geeft weer hoe het met de kwaliteit van je zoekwoorden, advertenties en bestemmingspagina’s is gesteld. Daarnaast is de kwaliteitsscore van essentieel belang in het bepalen van de posities van je advertentie en de uiteindelijke CPC’s binnen het zoeknetwerk van Google.

De kwaliteitsscore in Google Ads is eenvoudig ingericht middels een schaalverdeling van 1 tot en met 10, waarbij uiteraard een 10 de hoogst haalbare factor is. Kind kan de was doen! Nou, bijna dan. Want als je de kwaliteitsscore weet, hoe kun je dan de kwaliteitsscore verbeteren? Om voor een directe stijging van je kwaliteitsscore te zorgen krijg je hieronder een aantal goede tips voor kwaliteitsscore toename.

Kwaliteitsscore Google Ads - SEA

Opbouw kwaliteitsscore

Het voornaamste belang voor de opbouw kwaliteitsscore zit hem in de bestemmingspagina’s en de verwachte CTR. Advertentie relevantie is ook van belang, maar minder dan de twee voorgenoemde zaken. Gelukkig kun je tegenwoordig de verschillende factoren van je kwaliteitsscore gespecificeerd inzien, evenals de historische kwaliteitsscore. Hierdoor kun je een goed beeld krijgen van waar het goed (of juist fout) gaat met de kwaliteitsscore. De opbouw van de kwaliteitsscore is van essentieel belang, omdat je direct inzicht krijgt of een advertentie succesvol is, of eerder succesvoller was door de historische kwaliteitsscore te vergelijken.

Mogelijkheden Google Ads nemen toe

Naast de basis wetenschap met betrekking tot de kwaliteitsscore van Google Ads veranderen er van tijd tot tijd ook positieve zaken als het aankomt op het aanmaken van advertenties. Zo is het tegenwoordig mogelijk om meer soorten advertenties (responsive ads en uitgebreide tekstadvertenties) per advertentiegroep aan te maken. Op deze manier kun je de best presterende advertenties overhouden en de slechter presterende advertenties op een eerder moment stoppen. Hierna kan je weer nieuwe advertenties testen om zodoende het meeste resultaat te behalen uit de campagnes. Door hiermee te testen en optimaliseren, zal niet alleen de kwaliteitsscore verbeterd worden (om zodoende hopelijk een lagere CPC te betalen), maar uiteindelijk ook het gehele resultaat van de Google Ads campagnes.

Tips voor kwaliteitsscore

Nog enkele tips die je direct kan inzetten en waarmee je gelijk de kwaliteitsscore verbeteren zal:

  • Schrijf nieuwe teksten voor je advertenties
  • Specifiekere targeting voorkomt nutteloze impressies die ten koste van de kwaliteitsscore gaat
  • Meten is weten, blijf inzetten op het verbeteren van de relevantie van de landingspagina en de verwachte CTR

Mocht je nu nog steeds bij jezelf denken ‘Wat is de kwaliteitsscore?’ of hulp nodig hebben bij het verbeteren van je kwaliteitsscore, neem contact op en Koen Beeren Online Marketing is er uiteraard om jou te helpen!

× Stuur een Appje