Google Ads (SEA)

Welkom

Google Ads is een manier van adverteren die steeds belangrijker wordt. Niet alleen omdat het onderscheid tussen betaalde zoekresultaten en onbetaalde zoekresultaten steeds meer op elkaar beginnen te lijken, maar ook doordat de betaalde advertenties steeds prominenter worden getoond binnen de zoekresultaten. Bovendien wordt de concurrentie binnen Google Ads steeds groter wat uiteindelijk zal leiden tot steeds relevantere advertenties. Een verwachting is dan ook dat de CTR (Click-trough-rate) van betaalde advertenties de komende jaren steeds meer zal stijgen en voor steeds meer direct verkeer zal leiden.

Ofwel, een goede mogelijkheid om te starten met Google Ads. Google Ads (voorheen Google AdWords) is het advertentieplatform van Google dat het mogelijk maakt om met advertenties te tonen in de zoekmachine van Google of op een verzameling websites waarmee Google samenwerkt. Er wordt bij Google onderscheid gemaakt in het adverteren binnen het Google zoeknetwerk, tekstuele advertenties in de zoekresultaten, of adverteren binnen het Google display netwerk, advertenties op websites van derden.

Google Ads Search (SEA) - Google AdWords Online Marketing

Ofwel, een goede mogelijkheid om te starten met Google Ads. Google Ads (voorheen Google AdWords) is het advertentieplatform van Google dat het mogelijk maakt om met advertenties te tonen in de zoekmachine van Google of op een verzameling websites waarmee Google samenwerkt. Er wordt bij Google onderscheid gemaakt in het adverteren binnen het Google zoeknetwerk, tekstuele advertenties in de zoekresultaten, of adverteren binnen het Google display netwerk, advertenties op websites van derden.

Over het Google netwerk

Google zoeknetwerk

Wat verstaan wij onder het Google zoeknetwerk? Zowel de organische zoekresultaten (niet-betaalde zoekresultaten) als de Google Ads advertenties (betaalde zoekresultaten) vormen samen het zoeknetwerk van Google. In de afgelopen jaren hebben er veel ontwikkelingen plaatsgevonden op het gebied van het aantal getoonde en de posities van de Google Ads advertenties, maar tevens ook op de inhoud van deze advertenties.

Google Ads advertenties worden weergegeven op basis van de zoektermen die mensen gebruiken. Doordat partijen zoektermen inkopen binnen het Google Ads programma, zullen deze advertenties getoond kunnen worden op de ingekochte zoektermen. Belangrijk hierbij is dat de zoektermen zeer relevant zijn aan de activiteiten van jouw onderneming. Wanneer de advertenties goed zichtbaar zijn, dienen de bezoekers naar een geoptimaliseerde landingspagina of bestemmingspagina gestuurd te worden om hen zodoende te stimuleren tot een conversie.

Google Ads (SEA) tekstadvertenties - Google AdWords Search

Tekstuele advertenties

De posities van de Google Ads advertenties zullen bepaald worden aan de hand van de ingestelde en maximale CPC (Cost Per Click) en de kwaliteitsscore. 3 factoren bepalen de kwaliteitsscore van de advertenties:

  • De verwachte klikfrequentie
  • De kwaliteit van de bestemmingspagina (op basis van o.a. bounceratio)
  • De relevantie van de advertentie

De kwaliteitsscore is belangrijk factor voor de uiteindelijke positie van de advertenties. Wanneer de kwaliteitsscore hoog gehouden wordt, zal er relatief minder betaald worden per click (CPC). Zelfs met een lagere ingestelde CPC, maar met een hogere kwaliteitsscore kan de advertentie boven deze van concurrenten vertoond worden.

Google display netwerk

Het Google Display Netwerk, wat eerder bekend stond als het inhoudsnetwerk van Google, omvat een grote verzameling partner websites van Google. Deze websites zoals bijvoorbeeld Youtube.nl, NU.nl en Buienradar.nl, hebben aangegeven Ads advertenties te willen tonen op advertentieplekken binnen hun site. Aangegeven is dat deze miljoenen aangesloten websites inmiddels al meer dan 80% van alle internetgebruikers kunnen bereiken. Hiermee is het Google Display Netwerk het grootste advertentienetwerk ter wereld.

Op deze websites die aangesloten zijn binnen dit netwerk kan geadverteerd worden door middel van tekst-, beeld-, video- en rich media-advertenties. Hiervoor bestaan verschillende afrekenmodellen waarmee advertentieruimte kan worden ingekocht:

  • CPC (Cost Per Click): kosten per klik
  • CPM (Cost Per Mille): kosten per 1000 vertoningen
  • CPA (Cost Per Acquisition): kosten per acquisitie
Google Ads (SEA) - Google Display Netwerk

Hoe wordt dan bepaald op welke websites advertenties worden vertoond? Het is van groot belang gericht jouw doelgroep te bereiken. Dit scheelt enerzijds kosten en anderzijds dat voornamelijk irrelevante bezoekers worden gegenereerd. Er kan binnen het Google Ads programma zeer specifiek getarget worden op bepaalde en specifieke doelgroepen. Dit kan door middel van de onderstaande targetingmethoden:

  1. Plaatsingstargeting: handmatig of automatisch websites targeten
  2. Content targeting: op basis van zoekwoorden relevante sites targeten
  3. Onderwerptargeting: kies uit relevante onderwerpen, samengesteld door Google
  4. Keywords selectie: advertenties tonen op sites die betrekking hebben op het onderwerp van de keywords
  5. Interessetargeting: richt je op de interesse van internetgebruikers
  6. Remarketing: alleen de bestaande website visitors opnieuw bereiken
  7. Gecombineerd targeten: combineer meerdere targetingmethoden
Google Ads (SEA) voordelen - AdWords online adverteren

Voordelen Google Ads

Met de bovenstaande uitleg hoop ik een goed beeld geschetst te hebben hoe het Google Ads programma van Google werkt. Om een duidelijk beeld te geven waarom Google Ads succesvol kan worden ingezet, heb ik de voornaamste voordelen nog even op een rijtje gezet:

  • Beheersbare kosten en CPC (cost-per-click)
  • Actief de juiste doelgroep benaderen
  • 50% van de mensen klikt op advertenties
  • Alles wordt gedetailleerd doorgemeten (rapporten)
  • Er kunnen meerdere campagnes tegelijk draaien
  • Campagnes volledig zelf onder controle
  • Relevantie van de bezoekers bepaal je zelf
Certificering

Google Ads certificering

Door Google ben ik gecertificeerd met het Google Ads Qualified Inidivdiual certificaat en toegewezen vanuit Google als erkend Google Partner. Hiermee word je door Google erkend als online advertentieprofessional die over kennis en ervaring beschikt over de algemene en geavanceerde functies van Google Ads.

Investeren in Google Ads of SEO?

Dat is puur afhankelijk van de branche waarin je actief bent. Wat zijn de kosten per klik, wat is de concurrentie en nog een hoop factoren die dit antwoord bepalen. Google Ads & SEO hebben geen directe invloed op elkaar, maar zijn wel zeer ondersteunend. Een goede landingspagina met sterke content en een duidelijke actie is een pré voor een goede Google Ads (SEA) campagne. Aan de andere kant zal deze landingspagina de basis zijn om ook organisch (onbetaald) goed te scoren (SEO). Het een plukt daarin de vruchten van de ander en andersom. Daarom mijn advies om altijd in beide kanalen te investeren.

Google Ads uitbesteden of zelf doen?

Tegenwoordig is Google Ads een specialisme geworden wegens de vele mogelijkheden en de snelle ontwikkelingen die dit advertentieplatform doormaakt. Het vergt behoorlijk wat tijd en inspanning om alle technieken en mogelijkheden hiervan goed onder de knie te krijgen. Gezien iedere klik of vertoning geld kost, is het daarom verstandig om dit direct juist & effectief in te zetten. Mocht je Google Ads fundamenteel begrijpen, zou je dit eventueel zelf kunnen proberen. Indien niet, kan dit veel geld kosten en zal het uiteindelijk rendabeler zijn om het uit te besteden aan een specialist.

Hoe werkt Google Ads?

Middels Google Ads adverteer je in de verschillende netwerken van Google. Je kan door middel van zoektermen met tekstuele advertenties zichtbaar worden in het Google Zoeknetwerk. Ook kunnen beeldadvertenties ingezet worden. Door middel van diverse targeting mogelijkheden kunnen deze vertoond worden in het Google Display Netwerk. Dit is een omvangrijk netwerk van Google bestaande uit een verzameling van meer dan 2 miljoen websites, video's en apps waar jouw advertenties kunnen worden weergegeven.

Wat is Google Ads (SEA)?

Google Ads, voorheen Google AdWords, is het advertentieplatform van Google waarop adverteerders campagnes kunnen inzetten om producten en/of diensten onder aandacht te brengen bij de doelgroep. Het doel is afhankelijk van de strategie van het bedrijf dat adverteert. Het doel kan onder andere zijn om meer naamsbekendheid of websiteverkeer te genereren, maar ook om juist gericht in te zetten om het aantal bestellingen en/of leads te verhogen. Google Ads helpt om online zichtbaarder te zijn.

Wat voor backlinks worden gegenereerd?

Het pakket bestaat uit veel verschillende soorten backlinks, om de variëteit van de backlinks hoog te houden. Hierdoor wordt een divers en natuurlijk linkprofiel gecreëerd wat ten goede zal komen van de organische vindbaarheid. Zo bestaat een Linkbuilding pakket uit content backlinks, startpagina.nl backlinks, normale startpagina backlinks, linkpartner en homepage blog backlinks en bedrijvengids backlinks.

Wat kost een linkbuilding pakket?

Een Linkbuilding pakket bij Koen Beeren Online Marketing varieert en start vanaf €249 (exclusief BTW) per maand. In het goedkoopste (basis) pakket worden circa 15 hoogwaardige backlinks gegenereerd per maand waarbij aan het eind van de maand deze backlinks worden gerapporteerd. Ook zullen de statistieken van de posities bijgehouden worden.

Hulp nodig

Google adverteren

Geloof jij in de voordelen van Google Ads? Of heb jij wellicht al een Ads campagne draaien, maar nog niet rendabel? Neem contact op met Koen Beeren Online Marketing voor vrijblijvend advies, ondersteuning of het wellicht opzetten van een succesvolle Google Ads campagne.

Direct hulp nodig met Google Ads? Neem contact op!