Als er iets is waar Google niet van houdt, dan is het wel duplicate content. Daarom is de Canonical Tag in het leven geroepen. Een tag die je website beschermt tegen de strafpunten van Google en die de SEO (zoekmachine optimalisatie) ten goede komt. Hoe dat precies zit, lees je in dit artikel.

Het gevaar van duplicate content

Webshops hebben vaak te maken met duplicate content. Onderling verschillen de producten vrij weinig, waardoor de pagina’s dezelfde inhoud kunnen hebben. Dit brengt twee problemen met zich mee voor de PageRanking…

Aangezien relevantie een gouden regel van Google is, zullen de pagina’s met dezelfde inhoud een lagere PageRank krijgen. Bovendien zorgt dubbele content ervoor dat de PageRank de waarde over meerdere pagina’s wordt verdeeld. Hierdoor zal de waarde van je pagina minder hoog uitvallen, dan wanneer de PageRank waarde gericht is op één pagina.

Het gevaar van dezelfde content op meerdere pagina’s ligt niet alleen op de loer bij Google. Mensen krijgen ook niet graag te maken met dubbele content. Het is vervelend en gebruiksonvriendelijk wanneer je op een website rond struint en je meer dan twee keer dezelfde tekst tegenkomt op verschillende plekken.

Wat is de Canonical Tag?

Het probleem van duplicate content kun je oplossen op met de Canonical Tag. Met deze handige tool haal je de maximale waarde uit je pagina. Dit is een stukje html-code met als doel om je pagina’s met dezelfde content niet door Google te laten indexeren.

Met de tag laat je aan Google weten wat de oorspronkelijke pagina is. Eigenlijk zeg je tegen Google: ‘Joehoe! Hier staat de originele content’. Jouw schreeuw om aandacht zal niet onopgemerkt blijven voor de zoekmachines. Google zal de PageRank waarde alleen toekennen aan de door jou ‘gemarkeerde’ pagina.

Goed nieuws voor bedrijven die hoger in de zoekresultaten willen komen! Je pagina scoort beter bij Google en zal beter vindbaar zijn voor de bezoekers.

Voorkeurspagina aan Google doorgeven met de Canonical Tag

Schrik niet. Aan Google de voorkeurspagina doorgeven vraagt een beetje codetaal. Als je eenmaal weet hoe het moet, is het een makkie!

  1. Je moet de originele URL aangeven met het stukje HTML rel=”canonical”
  2. Je moet dit stukje HTML toevoegen aan gedeeltevan je voorkeurspagina’s

Geen standaard oplossing, wel een redmiddel

Duplicate content standaard oplossen met de Canonical Tag is geen ‘oplossen’. Je kan de Canonical Tag beter zien als het uiterste redmiddel om alle dubbele content op je website uit te sluiten. Er zijn andere manieren om dubbele content te voorkomen, die bovendien beter zijn voor je gebruiksvriendelijkheid: Zorg voor een duidelijke en overzichtelijke structuur van je website Voorkom dat pagina’s met dezelfde content geïndexeerd worden (bijvoorbeeld middels robots) Bezoekers doorverwijzen met 301-redirects

Meer informatie?

Wil je meer informatie over de Canonical Tag? In de onderstaande video legt Matt Cutts, voormalig hoofd van Google’s Webspam team, uit hoe de Canonical Tag werkt.