Google heeft recent aangekondigd de ondersteuning voor zogenaamde third-party cookies stop te zetten, wat de online marketingwereld volledig op zijn kop heeft gezet. Eerder informeerde het bedrijf al over veranderingen in de regelgeving met betrekking tot gegevensverzameling en cookie banners. De uitfasering van third-party cookies wordt sneller doorgevoerd dan verwacht. Vanaf 1 maart moeten bedrijven voldoen aan nieuwe regelgeving door Consent Mode V2 op een correcte wijze te implementeren. Wat betekent dit voor organisaties?

Wat is Consent Mode V2?

Consent Mode V2 is een geavanceerde functie die organisaties in staat stelt de privacy van gebruikers binnen de EU te waarborgen. Deze functie geeft gebruikers van een website de mogelijkheid om toestemming te geven of te weigeren voor het gebruik van cookies en trackingtechnologieën. Deze nieuwe versie van de Consent Mode introduceert nieuwe parameters die het mogelijk maken om gedetailleerde controle te hebben over het verzamelen en gebruiken van gebruikersgegevens. Deze update verbetert de naleving van privacywetten, maar zorgt daarnaast voor een betere gebruikerservaring gezien er effectievere en privacy bewuste advertentiecampagnes uitgevoerd kunnen worden op basis van de wensen en behoeften van de gebruiker.

Impact op Google Ads, Analytics & SEO

Consent Mode V2 kan een aanzienlijke impact hebben op Google Ads, Analytics, SEO en overige online marketingtools wanneer dit vanaf 1 maart niet op een correcte manier is geïmplementeerd. Belangrijke indicatoren zoals websitebezoekers, leads en e-commerce data zouden minder goed gemeten kunnen worden. In het ergste geval kan het zelfs zijn dat het Google Ads account geflagged wordt waardoor het niet meer mogelijk is om campagnes te draaien. Door een juiste implementatie van de Consent Mode V2 is het mogelijk gedetailleerde gegevens van gebruikers te blijven ontvangen zodat een juiste targeting in campagnes en een correcte data verzameling in stand blijft.

Maar hoe zorgen we voor een correcte implementatie van de Consent Mode V2? Dit kan middels onderstaande tools:

  • Een Consent Management Platform (CMP) partner van Google. Dit is een cookie consent bannersysteem waarbij bezoekers de mogelijkheid hebben om toestemmingen voor cookietracking te geven of weigeren. Deze kan je hier vinden.
  • Google Tag Manager om vervolgens de Google Consent Mode V2 mee in te stellen.
  • Chrome Developer Tools waarmee je kunt controleren of de Consent Mode V2 correct is ingesteld.

Belangrijk om ook het cookiebeleid en de privacy- en wetgevingsverklaring bij te werken. Zorg ervoor dat deze up-to-date zijn en aansluiten op de website.

Wat als we de Consent Mode V2 niet doorvoeren?

Mocht je om een of andere reden de Consent Mode V2 niet door willen voeren, neem je enerzijds een groot risico doordat je vanuit Google gestraft kan worden door geen campagnes meer te kunnen draaien via Google Ads. Anderzijds heeft het nog 2 aanzienlijke nadelen:

  1. Wanneer de Consent Mode V2 niet correct is geïmplementeerd is het vanaf maart 2024 niet meer mogelijk om remarketing campagnes te draaien.
  2. Google heeft aangegeven vanaf eind 2024 conversies niet langer te meten indien niet is voldaan aan de vereisten. Campagnes kunnen op deze manier niet meer sturen op conversiedata.

Ofwel, een zeer sterk advies om hiermee aan de slag te gaan en dit niet te licht op te pakken. Gezien het voor velen een vrij technisch verhaal is en de implementatie vrij complex is, kan Koen Beeren Online Marketing hierin ondersteuning bieden. Hij kan helpen in het volgende:

  • Opzetten van een Cookie Consent Banner in samenwerking met de webbouwer.
  • De implementatie van tags in Google Tag Manager voor de Consent Mode V2.
  • De nieuwe Consent Mode testen in Google Tag Manager.
  • Deze controleren in Chrome Developer Tools.
  • Het overwegen van een overstap naar server-side tagging indien nodig.

Mocht je hier interesse in hebben, Koen Beeren Online Marketing staat voor je klaar. Neem contact op middels het contactformulier of bel direct. Hij helpt je graag!