Conversie optimalisatie

Welkom

Conversie optimalisatie, ofwel CRO (Conversion Rate Optimisation), is een belangrijk aspect binnen online ondernemingen. Het doel met het inzetten van conversie optimalisatie is namelijk het verbeteren van het conversie percentage van een website. Een verbetering hiervan kan leiden tot bijvoorbeeld meer leads of bestellingen, afhankelijk van het ingestelde conversiedoel. Een verhoging van het conversie percentage bij een gelijkblijvend aantal bezoekers kan al snel voor meer omzet zorgen. Klinkt aantrekkelijk hè?

“Waarom de bezoeken verhogen terwijl je met conversie optimalisatie met hetzelfde aantal bezoekers een hogere omzet kan realiseren?”

Conversie optimalisatie (CRO) - Online marketing Haarlem

Waarom is conversie optimalisatie zo belangrijk? Een website kan nog zoveel bezoekers genereren, maar wanneer niemand binnen deze bezoekers ook daadwerkelijk converteert, heb je hier eigenlijk vrij weinig aan. Belangrijk daarom is te kijken naar het conversie percentage en deze door middel van conversie optimalisatie zo hoog mogelijk te krijgen. Op deze manier hoeven de website bezoeken niet hoog te zijn om toch een mooie omzet te realiseren. De volgende afbeeldingen illustreert de relevantie van het conversie percentage van een website. Hoogstwaarschijnlijk zal er gekozen worden voor website C. Een hoger conversie percentage (en een hogere omzet), maar minder bezoeken.

Conversie optimalisatie - Online Marketing door Koen Beeren Haarlem
Over website conversie

Website conversie verhogen

Ofwel, het verhogen van verkeer naar een website zegt nog weinig, juist het verhogen van de website conversies is van groot belang. Wat is een conversie eigenlijk? Een conversie binnen een website is het behalen van een vastgesteld doel, dit kan voor iedere onderneming anders zijn. Concrete voorbeelden van website conversies zijn het behalen van bestellingen, het inschrijven voor een nieuwsbrief of simpelweg het opnemen van contact.

Hoe kan het conversie percentage verhoogd worden op een website? Dit kan gerealiseerd worden door slim gebruik te maken van call-to-actions, activerende teksten en in te spelen op de gebruikerservaring, ofwel de website usability, van bezoekers. Door analytisch naar de website te kijken, kunnen al snel diverse knelpunten in kaart worden gebracht die door middel van kleine aanpassingen voorkomen kunnen worden. De kleinste aanpassingen kunnen immers al leiden tot de grootste veranderingen in het aantal conversies.

Conversie optimalisatie (CRO) - Online marketing Haarlem

A/B testen

Wanneer op basis van website statistieken de conversie knelpunten in kaart zijn gebracht, kunnen er A/B testen uitgevoerd worden. Deze A/B testen zorgen ervoor dat er 2 versies van een website getoond worden en hieruit conclusies getrokken worden over welke aanpassingen zorgen voor het verbeteren van het conversie percentage.

Het A/B testen kan een continu proces worden binnen de online strategie om zodoende tot een conversie vriendelijke website te komen die een optimale gebruikerservaring (website usability) biedt aan bezoekers.

Voordelen conversie optimalisatie

Naar mijn idee is het conversie percentage nog onderbelicht en proberen online ondernemingen eerder de website bezoeken te verhogen dan het conversie percentage van de website te verhogen. Terwijl door kleine conversie optimalisatie inspanningen te verrichten kan met hetzelfde aantal bezoekers al grote successen behaald worden. Hieronder de voordelen van conversie optimalisatie op een rijtje:

  • Verbetering van de gebruikerservaring (website usability)
  • Verbetering van de ROI (return on investment)
  • Verhoging van het conversie percentage
  • Hogere omzet bij gelijkblijvende bezoekersaantallen
  • Groter winstpercentage bij gelijkblijvende kosten
De voordelen van Google Ads (SEA)
Hulp nodig

Website optimalisatie door Koen Beeren Online Marketing

Hulp nodig bij een conversie optimalisatie traject? Koen Beeren Online Marketing kan een verhoging van het conversie percentage en een verbetering van de gebruikerservaring realiseren.

Aan de hand van de webstatistieken van een klant zullen de knelpunten bepaald worden. Afhankelijk hiervan zullen A/B testen gehouden worden die inzicht geven over welke aanpassingen voor een hoger conversie percentage zorgen. Er zal vervolgens deskundig advies gegeven worden over welke aanpassingen binnen de website geïmplementeerd dienen te worden die de gebruikerservaring (website usability) verbeteren en het conversie percentage doen verhogen.

Direct hulp nodig op het gebied van conversie optimalisatie? Neem contact op!

× Stuur een Appje