Google Ads in Corona-tijd (handige tips)

De Coronacrisis heeft een grote impact op de maatschappij en dus ook op jouw bedrijf. Veel ondernemers gaan moeilijke tijden tegemoet, maar je kunt ook profiteren van de situatie of mogelijkheden inzien. Dit kan onder andere door juist nu te starten met online marketing. Maak slim gebruik van Google Ads in tijden van Corona met de tips in dit artikel.

Google Ads in Corona-tijd

Krijg inzicht in de huidige Google Ads campagnes

Voor degenen onder ons die al Google Ads campagnes hebben lopen, is het verstandig om eerst na te gaan hoe de huidige campagnes het doen, wat de mogelijkheden zijn en waar wel en waar niet nog op te adverteren. De huidige periode waarin we momenteel zitten, brengt een hoop veranderingen met zich mee in de totale prestaties van de Google Ads campagnes, soms negatief, soms positief.

Er heeft een hoop verandering plaatsgevonden in het zoekvolume. In sommige gevallen is het zoekvolume enorm afgenomen, in andere branches juist weer enorm toegenomen. Ook wat betreft zoekintentie. Merkbaar is dat de intentie van het zoeken soms verschuift, van oriëntatie naar aankoopgericht en andersom. Een grote kans dat je dus een verandering zult waarnemen in het zoekvolume, de zoekintentie, de hoogte van de CPC’s (kosten-per-klik) en het conversiepercentage.

Maak daarom voor je aan de slag gaat met het aanpassen van je online marketing, eerst de ontwikkelingen inzichtelijk van de bovengenoemde factoren. Zijn bepaalde diensten die je aanbiedt tijdelijk niet leverbaar, vergeet dan de betreffende Google Ads campagnes niet te pauzeren of een andere invulling te geven. Laat hierbij wel je brand campagne aanstaan: de klikprijs hiervoor is extreem laag gezien je de enige bent die op merknaam adverteert. Zo weet je zeker dat ze jou blijven vinden en voorkom je dat ze bij de concurrent uitkomen.

Niet iedere sector wordt even zwaar getroffen

Tijdens de Coronacrisis zijn mensen gedwongen om meer tijd thuis door te brengen. Of dit een positieve of negatieve invloed heeft op je conversies, hangt dus af van het type bedrijf dat je runt. Heb je een webshop die elektronica zoals laptops en gameconsoles verkoopt, of juist luxe verwenproducten voor thuis, dan is er een grote kans dat het aantal conversies toeneemt. Verkoop je juist evenemententickets of heb je een horecabedrijf, dan zal het aantal conversies juist afnemen en zijn er wellicht andere kansen te benutten. Houd dus rekening met deze verandering in koopgedrag en de dynamische online markt die daardoor ontstaat.

Bij veel van mijn Google Ads campagnes voor webshops of bedrijven in de e-commerce zie ik juist een erg positief effect optreden op de resultaten, zoals in onderstaand voorbeeld te zien. Meer vertoningen en een stijging in het aantal conversies (en conversiepercentage). In grote lijn ook een logische verandering, gezien men meer thuisblijft en minder in fysieke winkels zal besteden.

Corona maatregelen en zoekvolume Google Ads

In branches waarin de uitgaven van de bezoeker wat groter is, zoals bijv. een makelaar of een autodealer, zag je na verkondiging van de eerste maatregelen allereerst een daling in het zoekvolume en een flinke daling in de CPC’s (kosten-per-klik), zoals hieronder te zien. Dit zou wegens de lage concurrentie en hierdoor gunstige klikprijzen een interessante periode kunnen zijn om heel gericht te starten met Google Ads.

Corona maatregelen en CPC Google Ads

De laatste dagen zie je ook in deze branches zowel de zoekvolumes als de conversies weer stijgen. Het lijkt erop dat men het nieuwe ‘normale’ leven weer rustig begint op te pakken.

Zoekwoorden en zoekopdrachten vergelijken

Mensen gaan tijdens deze crisis anders zoeken en dat merk je in je Google Ads. Vergelijk daarom de prestaties van je belangrijkste zoekwoorden en zoekopdrachten vóór en na de crisis. Vergelijk bijvoorbeeld de maand februari met de huidige maand om te zien wat het verschil in conversies, klikken en kosten is tussen deze twee periodes. Zo kun je gemakkelijk zien of je iets moet bijsturen en zie je alles beter in perspectief.

Vergelijk zoekwoorden en zoekopdrachten vaker dan dat je dit normaal zou doen. Het is onduidelijk wat er gaat gebeuren en hoe lang de crisis gaat duren. Dit zorgt ervoor dat ieder nieuw feit dat naar buiten komt invloed heeft op (online) koopgedrag. Door vaker dan anders de resultaten van je zoekwoorden en zoekopdrachten te bekijken kun je inspelen op veranderingen en nieuwe feiten.

Wat doet de concurrentie?

Monitor wat je concurrenten doen. Dit kan onder andere door het rapport voor veilinginzichten (zie onderstaand) of door de relatieve CTR in je Google Ads account te bekijken. Hier zie je hoeveel er doorgeklikt wordt bij jouw campagnes ten opzichte van die van de concurrentie. Ook kun je zelf kijken of concurrenten niet meer voor bepaalde producten adverteren die bij jou nog wel voorradig zijn en die in deze tijd zinvol zijn. Hier speel je vervolgens op in door een campagne toe te spitsen op de betreffende producten. Ook kunnen concurrenten in gaan zetten op andere USP’s die ook relevant zijn voor jouw onderneming.

Veilinginzichten Google Ads

Pas je Ad Extensies aan de situatie aan

Adverteer je met bepaalde levertijden of bezorgopties die tijdens de crisis niet haalbaar zijn, vergeet dan niet de Ad Extensies aan te passen. Pas ook eventuele campagnes met betrekking tot vervallen bijeenkomsten aan. Is je telefoon tijdelijk onbemand of beantwoord je deze thuis op een ander nummer? Pas dan even je Call Extensies aan.

Met Ad Extensies kun je bovendien ook heel handig op de crisis inspelen door te adverteren met Highlight Extensies zoals ‘veilig op afstand bezorgd’. Hierdoor kan je doorklikratio eenvoudig verhoogd worden en een aanpassing is eenvoudig in al je extensies tegelijk aan te brengen door deze in te stellen op accountlevel.

De crisis door met Google Ads

Het zijn onzekere tijden en geen enkele ondernemer heeft de Coronacrisis kunnen voorzien. Niet iedere onderneming heeft de financiële reserves om de grote gevolgen van deze crisis op te kunnen vangen. Gelukkig kun je wel kansen benutten, onder andere op het gebied van Google Ads, om de negatieve impact van deze periode te beperken.

Pas je Google Ads aan op het bestedingsgedrag van je doelgroep en licht producten of diensten uit die juist in deze tijd veelgevraagd zijn. Ook wanneer je nog geen Google Ads campagne gestart bent is dit het uitgelezen moment om dat wel te doen en goed in te spelen op de huidige trends. Overbrug deze periode van crisis met Google Ads in tijden van Corona en pas je campagnes tijdelijk aan.

Koen Beeren Online Marketing

Mijn werkwijze als online marketing specialist kenmerkt zich als eerlijk, betrokken en resultaatgericht. Ik help ieder bedrijf graag aan resultaat online, maar enkel en alleen als ik er in geloof. Verwacht geen ticketsysteem of het zijn van slechts een nummertje bij een marketingbureau, maar een specialist die altijd klaarstaat, inspeelt op veranderingen, meedenkt en groeit met het bedrijf en het belangrijkste, zorgt voor resultaat.

2020-05-08T15:27:20+02:00

Laat een bericht achter