Als je nog niet gebruik maakte van Google Shopping kun je dit nu gratis gaan doen. Google heeft het mogelijk gemaakt om zonder kosten onder de Shopping tab in de zoekmachine te adverteren. Dit hebben ze naar eigen zeggen gedaan om de gedupeerden van de corona-crisis tegemoet te komen. Maar er gaan ook stemmen op dat dit een slimme manier is om beter met platforms als Amazon te concurreren. Je kunt er hoe dan ook je voordeel mee doen: in dit artikel lees je hoe de producten van jouw bedrijf zichtbaar kunnen worden in de organische resultaten van het Google Shopping tab.
Hoe plaats je jouw producten gratis op Google Shopping?
Nu het sinds kort mogelijk is om je producten gratis in Google Shopping te plaatsen, kun je jouw concurrenten slimmer af zijn door jouw producten gratis zichtbaar te maken in deze organische zoekresultaten van Google Shopping. Je producten zijn beter zichtbaar en wanneer je moet bezuinigen op SEA biedt een gratis advertentie een mooie uitkomst. Zo plaats je jouw producten stap voor stap in de organische resultaten van de shopping tab in Google:
- Creëer een account in het Google Merchant Center.
- Koppel je productassortiment aan het Google Merchant Center. Sommige platforms voor webshops zoals Shopify hebben een eigen Google Shopping App waarmee dit nog soepeler gaat.
- Voeg structured data toe aan je producten: een afbeelding, productnaam, beoordelingen, prijs en korte beschrijving van je artikel.
- Kies in het Google Merchant Center voor Groei > Programma’s beheren > Platforms van Google en vink de laatste optie aan. Jouw producten worden nu gratis in de organische resultaten getoond.
Waarom kiezen voor betaalde advertenties in Google Shopping?
Wanneer je budget het toelaat is het zeker de moeite waard om in Google Shopping te investeren. Hiermee verhoog je de zichtbaarheid van je producten binnen de zoekresultaten, zowel boven de betaalde en onbetaalde zoekresultaten, als in het Google Shopping tabblad. Bezoekers zijn gericht op zoek naar jouw product en als ze erop klikken is de kans op conversie vaak groot. Met Google Shopping bereik je hierdoor traffic van hoge kwaliteit en een hoge relevantie. Nog een aantal redenen om in Google Shopping te investeren:
- Google Shopping heeft vele opties: je stelt zelf vast hoeveel budget je in wilt zetten op de producten zelf, je merken en productcategorieën. Ook kun je bezoekers schiften door negatieve keywords en campagne prioriteiten in te stellen.
- Bepaal zelf de strategie die past bij je bedrijf, zoals merkbekendheid, kostefficiëntie, of conversie maximalisatie.
- Binnen Google Shopping kan je optimaliseren voor zowel laptops, pc’s als mobiele apparaten. Zo komt je product zo goed mogelijk in beeld binnen meerdere devices.
- De kosten per klik liggen bij advertenties binnen Google Shopping over het algemeen wat lager dan bij tekstuele (Search) advertenties.
- De zoekopdracht voor Shopping advertenties zijn vaak specifieker dan Search advertenties, wat vaak gepaard gaat met een hoger conversie percentage.
Google Shopping is een uitstekende manier om je naamsbekendheid, maar vooral de conversie te verhogen. Koen Beeren helpt je graag met het opstellen, beheren en optimaliseren van kwalitatieve Google Shopping campagnes, of met het verfijnen en het monitoren van de resultaten van je huidige campagne.