Interne links. Externe links. Wanneer het gaat om het SEO (zoekmachine optimalisatie) vriendelijk maken van een tekst zijn het vaak deze drie dingen die om de hoek komen kijken. Komt je dat bekend voor? Die enorme zoekwoordenanalyses en de enorme moeite die gepaard gaat met het wisselen van linkjes? De kop is eraf, oftewel, het begin is gemaakt, maar je vergeet iets belangrijks: de heading tags.
Zet de k(n)op om. Gebruik heading tags goed!
Door de aandacht en energie die deze activiteiten opslurpen wordt er met grote regelmaat de structuur van de tekst vergeten. En dat terwijl de tekststructuur van grote invloed is op de vindbaarheid van de pagina. Steek je kop niet in het zand, en leer deze kant van SEO kennen!
Wat zijn heading tags?
Een heading tag is een Engels begrip voor een kop of een sub-kop. Deze (sub-)koppen staan boven een alinea of een paragraaf. De heading tags lopen af van H1, H2, H3 en soms tot H4. H1 is de eerste kop van een artikel. Een pagina bevat vrijwel altijd maar één H1. Immers heeft een boek ook niet meerdere titels. H2 en H3 zijn nodig om de tekst verder onder te verdelen. Zo creëer je paragraven en sub-paragraven.
Koppen hebben veel functies. Ze vatten een stuk tekst samen, trekken de aandacht, wekken de nieuwsgierigheid op en verhogen je online vindbaarheid!
Het nut van heading tags voor Google
Google wilt graag begrijpen waar een tekst over gaat. Hoewel Google steeds beter wordt in het ‘lezen én het begrijpen’ van teksten, zijn het nu nog met name de headers die Google gebruikt voor het begrijpen van een tekst.
Google analyseert de koppen en zoekt uit op welke zoekwoorden of onderwerpen de zoekmachine jouw pagina kan ranken.
Hierbij speelt de manier waarop je de H tags inzet een belangrijke rol bij hoe zoekmachines je tekst interpreteren. Een H1 krijgt de meeste waarde toegekend, de H2 krijgt al wat minder waarde toegekend en de H3 nóg minder.
In andere woorden: met H tags geef je aan welke onderdelen van je content het belangrijkst zijn (H1 en H2) en welke onderdelen minder belangrijk zijn (H3).
Het nut van H tags voor de bezoekers
Niet alleen Google houdt niet van ongestructureerde teksten, niemand leest graag een ellenlange platte tekst. Lezers houden van kopjes. Ze geven inzicht, rust aan de ogen en structuur. Kortom: met heading tags wordt je tekst meer gewaardeerd, meer gelezen en dat trekt ook z’n sporen door in de online vindbaarheid. Google beloont maar al te graag relevante en geliefde websites met een hogere autoriteit.
Gebruik (sub)koppen goed en verhoog je online vindbaarheid
- Zet het focus zoekwoord in de H1
- Gebruik in een tekst slechts één H1
- Zorg dat het focus zoekwoord één keer in de H2 staat
- Gebruik de H tags in de juiste volgorde (H1 -> H2 -> H3)
- Gebruik verwante zoekwoorden in de andere H tags
- Zorg voor aansprekende kopjes