Afgelopen weken ben ik het al vaker tegengekomen, maar was ik nog niet op de hoogte van de update van Google. Deze update zou al een tijdje doorgevoerd zijn, maar Google heeft deze week officieel bevestigd dat de rich snippets worden uitgebreid naar maximaal 320 karakters (inclusief spaties).

Wat zijn de meta descriptions?

Meta descriptions zijn de regels tekst die in het zoekresultaat (rich snippet) in Google zijn verwerkt, zie onderstaand. Eerder zouden deze regels om en nabij de 160 karakters mogen bevatten. Wanneer dit boven dit aantal uitkwam, zouden deze meta descriptions door Google afgekapt worden. Vele websites hebben daarom in het verleden de meta descriptions beperkt tot dit aantal karakters. Indien deze meta descriptions niet zijn ingevuld, werden deze automatisch door Google op basis van beschikbare informatie op de website, opgemaakt.
Langere Meta Descriptions Google - SEO

Ruimere meta beschrijving

Op 1 december heeft Danny Sullivan, een zoekmachine (SEO) specialist binnen Google, officieel verkondigd dat de meta descriptions zijn uitgebreid naar een maximum van 320 karakters (inclusief spaties).
Langere Meta Descriptions Google - SEO

De reden hiervan zou zijn om gebruikers van de Google zoekmachine van uitgebreidere en nuttigere informatie over de betreffende website te voorzien. Hiermee wil Google de gebruiksvriendelijkheid van de zoekmachine verbeteren en ervoor zorgen dat bezoekers steeds eenvoudiger vinden waarnaar zij zoeken.

Hierover is meer te lezen via: https://searchengineland.com/google-officially-increases-length-snippets-search-results-287596

Voorbeeld ruimer zoekresultaat Google

Langere Meta Descriptions Google - SEO

Meta descriptions aanpassen?

Ik hoor je denken. Net al mijn meta descriptions aangepast om zulke kort en krachtig mogelijke meta beschrijvingen te formuleren, dien ik ze weer aan te passen. Uiteraard is het altijd verstandig om kritisch naar de meta’s te kijken. Maar nee, ik denk dat deze update van Google geen aanleiding hoeft te zijn om deze weer opnieuw te formuleren.

Aangezien naar mijn idee korte en krachtige meta descriptions zwaarder wegen dan langere en uitgebreidere beschrijvingen, is mijn advies te wachten wat de ontwikkelingen zullen zijn op dit gebied. Het gegeven dat mensen vaak niet de gehele tekst lezen, maar vaak screenend lezen, zorgt bij een kort en bondige, maar duidelijk meta beschrijving vaak voor een hogere CTR (Click-through-rate), dan een beschrijving die is voorzien van deze uitgebreide ruimte van 320 karakters.

Belangrijk, wederom update in lengte Meta Descriptions

Weer een update wat betreft de lengte van de meta description? Ja, inderdaad! Danny Sullivan, de ambassadeur van Google op het gebied van SEO heeft op 13 mei 2018 bevestigd dat de lengte van de meta descriptions wederom wordt gewijzigd. Eerder heeft hij namens Google aangegeven dat de tekens werden uitgebreid van 160 naar 320 tekens, een fikse verhoging. In zijn bericht gaf hij aan dat het niet meer om een vast aantal tekens zal gaan, maar dat Google de meta description formuleert op basis van de relevante content op de pagina. Na wat onderzoek, bleek dat vrijwel alle meta descriptions langer dan 150 tekens, na dit aantal worden afgekapt in de zoekresultaten.

Langere Meta Descriptions Google - SEO

Wat nu?

Hoe nu verder? Alle meta descriptions weer aanpassen met het risico dat Danny Sullivan volgende week weer Twittert: ‘De lengte van de meta descriptions worden weer verlengd…’? Nee, ik zou het niet doen. Mijn advies is om ten allen tijden korte, maar krachtige meta descriptions te gebruiken die een goed beeld geven van waar de pagina over gaat. Leuk, een lange meta description, maar wie leest hem nou volledig? Vaak screenen mensen op bepaalde termen en besluiten op basis hiervan of zij wel of niet doorklikken op het betreffende zoekresultaat. Zorg dus voor aantrekkelijke, korte (ongeveer 150 tekens) en relevante meta descriptions!