We kennen inmiddels allemaal Facebook en Instagram Stories wel. Nu heeft ook Google zich op dit gebied begeven. Google Web Stories zijn verhalen die direct in de zoekresultaten op Google worden weergegeven. Het zijn korte verhalen, die op moderne wijze worden weergegeven in de zoekmachines. Ze worden goed geïndexeerd, zijn aantrekkelijk voor potentiële bezoekers en kunnen de vindbaarheid (SEO) van jouw website een boost geven als ze juist worden ingezet. Is er wel een reden om niet aan deze nieuwe manier van content-ontwikkeling te beginnen?

Wat zijn Google Web Stories?

Google Web Stories vertellen je verhaal door middel van klikbare slides bestaande uit afbeeldingen, video’s en tekst. Dit zorgt voor een interactieve en laagdrempelige manier om je boodschap aan bezoekers over te brengen en wordt op mobiele apparaten full-screen weergegeven.

De gebruikerservaring van social media Stories wordt gecombineerd met de reikwijdte van het internet. Hier wordt je verhaal bekeken door iedereen op het internet en blijft het bovendien zichtbaar, in tegenstelling tot verhalen op social media kanalen. Ze verschijnen niet alleen in de zoekresultaten, maar kunnen ook verschijnen onder Google Afbeeldingen.

Waarom verhalen gebruiken voor mijn SEO?

Door hapklare brokjes informatie weer te geven zijn verhalen heel toegankelijk en kunnen onderweg worden gelezen. Omdat mobiele apparaten het meest populair zijn voor internetgebruik is het een ideale manier om een breder publiek te bereiken. Promoot je product of dienst in een formaat dat dankzij de AMP technologie is toegespitst op mobiele apparaten en hierop ook binnen no-time geladen is. Je verhalen worden door Google geïndexeerd en kunnen dankzij een embedded code gedeeld worden op social media.

Hoe gebruik ik Google Web Stories?

Een Google Web Story kan op tal van manieren gebruikt worden. Zo worden ze door grote nieuwssites al gebruikt om het laatste nieuws weer te geven. Een Web Story is eigenlijk een stukje content dat losjes aan je belangrijkste content vastzit. Heb je bijvoorbeeld een lang artikel op je website staan, dan licht je de highlights uit en zet deze in je verhaal. Deel deze vervolgens op je social media netwerk of in je nieuwsbrief. Trekt het verhaal je publiek aan, dan lezen ze waarschijnlijk ook het hele artikel op je website.

De voordelen van Google Web Stories

Hierboven krijg je al een indruk waarom Web Stories uitkomst bieden voor jouw websites. De belangrijkste redenen om Google verhalen te gebruiken:

  1. Verhalen zijn het interactief en zorgen ervoor dat je boodschap beter overkomt.
  2. Google Web Stories zien er veel aantrekkelijker uit dan andere content.
  3. Ze zijn toegespitst op smartphones en laden in no-time.
  4. Je gebruikt de verhalen dankzij een embedded code ook op andere sites en social media.
  5. Steeds meer mensen zijn gewend om informatie op deze manier tot zich te nemen.

Wat is het effect op je SEO?

Gezien Google Web Stories relatief nieuw zijn, is het nog redelijk onbekend wat voor een effect dit heeft op de SEO van jouw website. Op basis van welke informatie worden de Google Web Stories geïndexeerd, indexeren deze beter dan ‘normale’ content pagina’s, in hoeverre concurreren deze pagina’s met andere pagina’s binnen de website? Dit zijn allemaal vragen waar de komende tijd een hoop analyses op los gelaten worden. Maar eerst, hoe maak je dergelijke Google Web Stories eigenlijk?

Maak je eigen verhaal

Werk je met het WordPress CMS? Er is inmiddels een handige plugin binnen WordPress verkrijgbaar om eenvoudig Google Web Stories voor je WordPress website te maken. Dit kan stap voor stap en wijst zich eigenlijk vanzelf. Ook wanneer je niet met dit platform werkt zijn er echter manieren om een verhaal in elkaar te zetten. Doordat ze met AMP-technologie werken kun je op ieder CMS-platform aan de slag met deze manier van SEO. Je webmaster weet precies hoe je verhalen voor je website kunt maken.

Meer weten over Google Web Stories? Neem contact op met Koen Beeren Online Marketing.