Niet alleen webshops willen goed gevonden worden, maar tegenwoordig is de trend gaande dat ook juist fysieke winkels en lokale bedrijven online beter gevonden willen worden. Logisch? Meer dan logisch. Zonder enige naamsbekendheid een restaurant beginnen of een lokaal aannemersbedrijf starten, is een gehele klus zonder online vindbaar te zijn.

Lokale vindbaarheid betekent dat je online binnen een toegankelijke straal van de geleverde diensten of producten goed gevonden wordt. Wat is goed? Slechts 2% zoekt verder dan de eerste pagina, dan weet jij waar je hoort te staan.

Lokale zoekopdrachten

Hoe vaak overkomt jou een dergelijke situatie waarbij je een lokale zoekopdracht uitvoert in een zoekmachine? Band lek en direct op zoek naar de dichtstbijzijnde fietsenmaker waar jouw fiets gerepareerd kan worden. Je zoekt op ‘fietsenmaker Haarlem’ en er verschijnt een online kaart waarop direct relevante fietsenmakers in de buurt worden weergegeven.
Lokale vindbaarheid verbeteren - SEO lokaal

Handig? Absoluut, ik weet welke fietsenmaker het minst ver lopen is en bovendien dat er mobiele fietsenmakers bestaan die op locatie fietsen repareren. Wordt jouw bedrijf niet getoond, dan neem je helaas het risico klanten mis te lopen.

In het onderstaande voorbeeld zie je lokale zoekopdrachten en het gemiddelde maandelijkse zoekopdrachten hierop. Dit is een zeer interessante doelgroep wanneer jij werkzaam bent als aannemer in de buurt van Haarlem en Amsterdam.

Lokaal beter vindbaar worden? - Lokale vindbaarheid verbeteren

Cijfers voor lokale online vindbaarheid

Voordat ik je ga vertellen hoe deze lokale vindbaarheid te verbeteren is, geef ik eerst wat belangrijke feiten die de relevantie hiervan aantonen.

  • In 2017 vinden meer dan de helft van alle zoekopdrachten plaats via mobiele apparaten
  • 97% van alle consumenten zoekt online naar lokale producten en diensten
  • 61% van alle lokale zoekopdrachten eindigt in een conversie (winkelbezoek, bestelling etc.)

De 5 gouden tips

1. NAW-gegevens tonen

Als website dien je ervoor te zorgen dat de NAW-gegevens duidelijk en eenvoudig vindbaar zijn door zowel Google als websitebezoekers. Ofwel, het tonen van adresgegevens, bij voorkeur op iedere pagina.

Wanneer Google deze gegevens eenvoudig kan vinden, zullen de gegevens geïndexeerd worden en bestaat een grotere kans om getoond te worden in de lokale zoekopdrachten. Daarnaast zorgt het vermelden van de NAW-gegevens voor professionaliteit en betrouwbaarheid. Het gebruik maken van Schema.org kan ook zeer positief werken om als zoekmachine de adresgegevens sneller te herkennen. Daarnaast werkt ook het vermelden van een uniek telefoonnummer positief, waarbij de voorkeur uitgaat naar een lokaal nummer (bijv. een 023-nummer).

Lokaal beter vindbaar worden? - Lokale vindbaarheid verbeteren

2. Google Bedrijfspagina (Google My Business)

Google heeft het mogelijk gemaakt voor bedrijven om een bedrijfspagina aan te maken om zodoende ervoor te zorgen dat Google het bedrijf herkent en ook daadwerkelijk kan tonen in de zoekmachines. Het aanmaken en volledig vullen van deze bedrijfspagina zal een positief effect hebben op de plaatsingen bij lokale zoekopdrachten. Het aanmaken van een Google Business bedrijfspagina is kosteloos en zeker de moeite waard.

Zelfs heeft een recent onderzoek aangetoond dat het hebben van een Google Bedrijfspagina (Google My Business) de belangrijkste factor is om deze lokale vindbaarheid online te verbeteren.

Lokaal vindbaar worden - Lokale vindbaarheid online

3. Content gerichte op lokale zoekopdrachten

Daarnaast is het ook van groot belang dat pagina’s ingericht zijn op lokale zoekopdrachten (voorbeeld: Aannemer Haarlem). Ofwel, niet alleen de meta’s en title’s, maar ook content schrijven op basis van specifieke plaatsnamen. Ben je als aannemer, loodgieter of schilder actief in meerdere plaatsen, dan is het aan te raden om hier aparte landingspagina’s voor te creëren met unieke content om zodoende op de onderstaande zoektermen beter gevonden te worden. Op deze manier herkennen zoekmachines namelijk dat de pagina zeer relevant is voor de zoekopdracht. Hoe relevanter de pagina, des te eerder word je vertoond.

Aannemer Haarlem
Aannemer Amsterdam
Aannemer Leiden

4. Lokale linkbuilding

Naast zoekmachine optimalisatie van de eigen website is het ook belangrijk om een sterk linkprofiel op te bouwen (Lees: Wat is linkbuilding?). Hoe doe je dit precies? Door relevante backlinks (website vermeldingen, inclusief link) te verkrijgen op websites, voornamelijk van lokale pagina’s. Zorg er daarom voor dat je website genoemd wordt op andere (lokale) websites, want backlinks vanaf lokale websites hebben een positieve invloed op de lokale vindbaarheid. Een eenvoudige stap hierin is het aanmelden op bedrijvengidsen in de buurt. Aangezien dit lokale backlinks zullen opleveren en dit veelal gratis vermeldingen zijn, is dit een goede eerste stap in het verzamelen van lokale backlinks.

Online vindbaarheid lokaal - SEO

Aangezien van concurrenten gewonnen moet worden, kunnen uiteraard ook de backlinks van concurrenten in kaart gebracht worden om vervolgens wellicht ook op deze websites een backlink te krijgen. Door het invullen van de url van de concurrent in deze eenvoudige tool kunnen deze backlinks in kaart gebracht worden.

En nu?

Na het lezen van dit artikel kan je grotendeels aan de slag om de lokale vindbaarheid online te verbeteren. Echter neemt dit veel tijd en energie in beslag. Zie je de relevante in het verbeteren van de lokale vindbaarheid, maar geen tijd om dit op correcte wijze te verbeteren? Neem dan vrijblijvend contact op met Koen Beeren Online Marketing en laten we de mogelijkheden bespreken.