Wat is linkbuilding?

Hoog scoren in de organische zoekresultaten van Google daar draait het vandaag de dag om. Een relatief goedkope manier om nieuwe bezoekers naar jouw website te trekken. Penalty’s kan je beter voorkomen. Dus schuif die teksten vol gegooid met zoekwoorden gauw opzij. Stop met het bouwen van externe blogplatforms rondom jouw website. Ga niet aan de haal met onzichtbare zoekwoorden plaatsen op je website. Google heeft valsspelers door. En Google gaat niet zachtaardig om met valsspelers, maar straft ze keihard af met de zogenoemde penalty’s. Je scoort niet hoog in Google, maar Google rankt je naar beneden. Oei! Zoekmachines misleiden werkt niet, met zoekmachines samenwerken wel.

Linkbuilding of content marketing?

De term ‘linkbuilding’ is ook steeds meer uitstervende, omdat het tegenwoordig niet meer gaat om het simpelweg verkrijgen van zoveel mogelijk backlinks over verschillende domeinen, maar om het realiseren van een goed extern linkprofiel met kwalitatieve backlinks. Er zijn mensen die de rillingen krijgen bij het horen van de term ‘linkbuilding’ en alleen maar praten over content marketing, een modernere en momenteel steeds populairder wordende benaming voor het opbouwen van relevante content en een kwalitatief linkprofiel.

Zoekvolume content marketing

Linkbuilding of content marketing, is een off-page optimalisatie factor die jouw website beter kan doen scoren in de organische zoekresultaten van Google.

Wat is linkbuilding?

Leuk, al die praatjes over een band opbouwen met zoekmachines, maar nu weer even terug naar de praktische realiteit. Jij zit misschien nog met die ene vraag in je achterhoofd: ‘Wat is linkbuilding?’. Om te begrijpen wat linkbuilding is, moeten we toch weer even terug naar het opbouwen van een band met zoekmachines. Ja, echt waar!

Een zoekmachine streeft ernaar om de meest relevante content aan de bezoeker te tonen. Deze relevante content wordt beoordeeld op tig soorten factoren, waarvan één hele belangrijke: autoriteit, een van de 3 belangrijke pijlers voor SEO (Search Engine Optimization).

Autoriteit gaat over in hoeverre jouw website interessant is voor de zoekmachines, voor andere websites en met name voor de bezoekers. Deze autoriteit is gebaseerd op twee factoren: de linkstructuur (interne links) op je website en de externe links (backlinks) die naar jouw website verwijzen. Kortom, linkbuilding gaat over het verkrijgen van backlinks vanaf andere domeinen.

Let op: hierbij draait het niet om kwantiteit, maar om kwaliteit! Dit zal ook uit onderstaand voorbeeld blijken. Natuurlijk zou het hebben van veel backlinks mooi kunnen zijn, maar wanneer deze links van websites komen die niks met jouw bedrijf te maken hebben (spam websites), die nooit worden bijgewerkt of zeer weinig bezoekers hebben, dan is deze backlink eigenlijk maar weinig waard. Belangrijk daarom is om links te verkrijgen van relevante websites voor jouw pagina met een hoge domeinwaarde.

Autoriteit meten ten opzichte van concurrenten

Er zijn verschillende manieren en tools om het linkprofiel in kaart te brengen van de eigen website, maar ook het profiel van concurrenten. Op basis hiervan kunnen ook weer nieuwe, relevante backlinks verkregen worden door de relevante websites te benaderen waar ook de concurrent genoemd wordt. Voor het voorbeeld is het linkprofiel van aanbieders van voetbalschoenen, voetbalkleding en voetbalspullen in kaart gebracht. Hieruit wordt ook duidelijk dat zoveel mogelijk externe links een goede (Page) autoriteit garanderen.

Autoriteit linkprofiel meten

In dit voorbeeld is de ‘Page Authority’ de belangrijkste noemer. Plutosport.nl heeft momenteel de hoogste autoriteit opgebouwd van de bovengenoemde websites. Dit komt mede door het vele aantal backlinks, maar vooral door de goede spreiding over een behoorlijk aantal (relevante) domeinen.

Inzetten van een linkbuilding strategie

Een goed linkprofiel opbouwen vraagt geduld, energie en ja, nog eens geduld. Het inzetten van een effectieve linkbuilding strategie vraagt enige tijd, maar na verloop van tijd worden de vruchten er absoluut van af geworpen. Je scoort bij Google!

Linkbuilding start bij SEO linkbuilding, en SEO linkbuilding start bij relevante content. Doe niet aan stuffing keywords, maar genereer likeable content. Werk met interne links en gebruik anchor words goed. Dan zorg je voor een mooie interne linkstructuur, waarbij het voor zoekmachines duidelijk is welke webpagina’s van jouw website belangrijk zijn. Google hecht waarde aan kwaliteit en duidelijkheid, niet aan kwantiteit en chaos. Je verkrijgt pas externe linkjes wanneer jouw content relevant en kwalitatief is en jouw website goed in elkaar zit.

Staat jouw website als een huis? Heb je de interne linkstructuur op orde? Staat je website vol met mooie content? Dan is het tijd om je linkbuilding strategie op te schalen. Verkrijg links van relevante partners, ga bloggen en meld je aan bij relevante startpagina’s. Omarm social media kanalen, vraag referenties aan en doe iets terug voor anderen.

Linkbuilding is geven en nemen, geen half werk verrichten, maar je volledig inzetten en een vriendschap sluiten met zoekmachines, in plaats van ze te belazeren. Met linkbuilding of content marketing draait alles om de relevantie. Wanneer dit bij het opbouwen van een linkprofiel altijd in het achterhoofd zit ga jij scoren, gegarandeerd!

“Google only loves you when everyone else loves you first.” – Wendy Piersall

2018-01-19T14:20:57+02:00

Laat een bericht achter